SEO in 2019, wat zijn de veranderingen?

Wat zijn de SEO trends in 2019?

Het jaar 2019 is van start gegaan en er zijn weer allerlei trends en veranderingen in marketingland. Maar laten we eerst de basis opfrissen voordat we overgaan op de trends.

Goede content

Content moet je altijd op orde hebben. Zorg voor goede content waarin je duidelijk vertelt wat je te bieden hebt of wat iemand bij jou kan kopen. Nog beter is het om content te schrijven waarbij je de vraag van de websitebezoekers beantwoord. Zo blijven bezoekers geboeid en zorgt Google ervoor dat je hoger in de zoekresultaten terecht komt.

Stel, je hebt een blog waarin je niet duidelijk bent over jouw dienst of product. Bezoekers zullen snel afhaken, want ze hadden verwacht betere informatie te krijgen. Rankbrain, het algoritme van Google, merkt meteen dat jouw bezoekers sneller terugkeren naar de pagina met zoekresultaten. Maar bij jou concurrenten blijven ze wel langer hanger. Blijkbaar is de inhoud van je concurrent relevanter, hierdoor gaat jouw pagina omlaag en die van hem omhoog.

Goede content is dus heel belangrijk en zorgt al voor een grote stap; verschijnen in de zoekresultaten. Naast tekst is ook visuele content erg belangrijk als video’s, infographics of gif’s.

Nu gaan we over naar de trends van 2019. Hoe kun je de SEO op jouw website verbeteren?

Voice search

Met de opkomende voice search kunnen we vragen stellen aan Google, waar we meteen antwoord op krijgen. Dit betekent dat de focus meer op long-tail keywords ligt, omdat we steeds meer zoekwoorden gebruiken om antwoord te krijgen op onze vraag. Wist je dat 70% van alle zoekopdrachten langer zijn dan 3 woorden? Dit zal in de toekomst alleen nog maar gaan toenemen met een tool als voice search. Voorheen zouden we dus zoeken op ‘burgemeester Amsterdam’, maar anno 2019 zoeken we op ‘wie is de burgemeester van Amsterdam’.

Mobile first

Mobiele optimalisatie wordt steeds belangrijker. Tegenwoordig komen van alle zoekopdrachten, maar dan de helft vanuit een mobiel apparaat. Dus het is erg belangrijk dat je website mobielvriendelijk is. Ook gebruikt Google sinds 2018 een mobile-first-index. Zorg dus voor een mobielvriendelijke website en wordt beloond door Google. Naast een geoptimaliseerde website voor mobiel, is snelheid ook heel belangrijk.

Snelle website

Met de introductie van de mobile-first-index, straft Google langzame websites af.

Maar, hoe weet je nu of jouw website snel genoeg is? Probeer de gratis tool PageSpeed Insights eens om erachter te komen of jouw website op mobiel en desktop snel is. Daarnaast vertelt de tool je ook hoe je de laadsnelheid kunt gaan verbeteren. Een aantal tips die je website sneller maken:

  • Maak gebruik van een snelle webhosting
  • Zorg voor afbeeldingen die gecomprimeerd zijn
  • Activeer een caching op je website
  • Gebruik niet te veel plug-ins, deze maken je website langzaam

Video

Het gebruik van video is ook in 2019 weer erg belangrijk. Niet alle bezoekers hebben tijd en zin om een lang artikel te lezen. Video’s zijn dus de ideale manier om informatie over te brengen op een snelle manier. Google is er gek op en zal je pagina beter waarderen als er een video op te vinden is.

Optimaliseer op meerdere platformen

Wist je dat bijna de helft van de Amerikaanse internetgebruikers hun zoektocht beginnen op Amazon in plaats van Google? De opkomst van Amazon search zou een interessante trend kunnen zijn. Ook al is Google de grootste zoekmachine, is het geen gek idee om in 2019 verder te kijken dan alleen Google. Naast Amazon is ook de zoekmachine DuckDuckGo opkomend, die rekening houdt met de privacy van bezoekers. Je kunt via deze zoekmachines niet boven Google stijgen, maar je pakt wel een kans om extra bezoekers te trekken. Houd dit soort trends goed in de gaten en speel er gelijk op in als het in Nederland ook groot wordt.

Autoriteit

Betrouwbaarheid is enorm belangrijk, ook voor zoekmachines. Zij beoordelen je website namelijk niet alleen op wat er staat, maar willen ook weten of je website betrouwbaar is. Want websites die betrouwbaar zijn, krijgen voorrang in de ranking. Het E-A-T-principe (Expertise, Authority en Trust) is een belangrijk uitgangspunt. Betrouwbare links zorgen ervoor dat zoekmachines zien dat jouw website waardevolle informatie bevat. Maar ook reviews van consumenten worden als betrouwbaar gezien, vaak betrouwbaarder dan content van een merk zelf…

In 2019 spelen je autoriteit en betrouwbaarheid een grote rol, is een mobielvriendelijke website nu echt van belang en moeten we ons gaan focussen op long tail keywords. Genoeg om aan te werken dus.

 

2019-01-11T15:21:00+00:00

Leave A Comment