Wat is SEO precies?

Search Engine Optimization, oftewel SEO. Wat is SEO precies en hoe kun je dit inzetten voor jouw eigen bedrijf? Wij leggen je de basis uit, zodat óók jij met SEO beter in de zoekresultaten terecht gaat komen. 

SEO – Search Engine Optimization

Zoekmachineoptimalisatie is het actief optimaliseren van een website, om het bezoek naar de websites vanuit de zoekmachines te verhogen. Dit doe je door middel van interne en externe methoden als On-page SEO en Off-page SEO. 

On-page SEO

Bij On-page SEO gaat het erom de website zo vriendelijk mogelijk te maken voor de zoekmachines en de gebruiker. Dit wordt gedaan aan de hand van een verschillend aantal indicatoren voor de website, die gedeeltelijk door zoekmachines zelf worden aangegeven. Deze factoren kun je binnen de website aan passen door middel van (onder andere) onderstaande tips: 

URL-structuur

Bij een URL zijn de eerste 3 tot 5 woorden het belangrijkste. Daarom is het van belang dat je de zoektermen waar je op gevonden wilt worden, in de URL verwerkt. Probeer de URL zo kort mogelijk te houden. 

Paginatitel

De paginatitel is het stukje tekst van de webpagina waar je op kunt klikken wanneer het in de zoekresultaten verschijnt. Zet in het begin van de titel het belangrijkste zoekwoord neer. Google hecht namelijk meer belang aan woorden die in het begin van de titel staan. Een titelpagina moet tussen de 50 en 60 tekens bevatten, kort zijn, duidelijk en ook beschrijvend zijn. 

Meta-omschrijving

Een meta-omschrijving is het stukje tekst dat bij de zoekresultaten onder de website-URL verschijnt. Hier is het belangrijk om originele en betekenisvolle teksten te schrijven, waarin zoektermen natuurlijk zijn verwerkt. Een meta-omschrijving is ca. 156 woorden lang. 

Dubbele content

Google straft dubbele content. Dus zorg ervoor dat er op jouw website geen dubbele content te vinden is. Als er wel dubbele content is, maak dan gebruik van een canonical tag.   

Off-page SEO

Bij Off-page SEO is dit net even anders. Hierbij gebruik je allerlei externe methoden om hoger in de zoekresultaten terecht te komen. Off-page SEO gaat voornamelijk om links die verwijzen naar jouw website en ervoor zorgen dat de reputatie van je website wordt verhoogd. Het is belangrijk om relevante links, van relevante website te ontvangen.  

Linkbuilding

Linkbuilding is een van de methodes om je website hogerop te laten ranken in Google door het verkrijgen van goede en relevante backlinks. Het doel hiervan is om meer bezoekers op jouw website te krijgen. Maar linkbuilding is ook voor de vindbaarheid van Google van belang. Google ziet de links van andere websites naar jouw website als een soort stemmen. Als je veel (relevante) stemmen hebt, krijg je meer waardering van Google. Deze waardering zorgt er weer voor dat je website beter scoort in de zoekmachines. Linkbuilding is dus enorm belangrijk. 

Hoe kun je vandaag nog starten met linkbuilding? 

Verzamel externe links

Benader relevante sites en vraag of zij een link willen plaatsen naar jouw website. Er zal sneller naar je website worden gelinkt, als je website unieke en waardevolle content bevat. Als je veel externe links verzameld, levert dit een goede score op in de zoekmachines. 

Ga met interne links aan de slag

Je kunt ook eerst bij jezelf beginnen. Zorg voor een goede interne linkstructuur, zodat de pagina’s van jouw website gaan scoren in de zoekmachines. Voeg een link toe aan de tekst, waarvan je denkt dat de bezoeker daar meer over wilt weten. 

Zo, je bent er nu echt klaar voor! Met deze tips kun je vandaag nog aan de slag met SEO

2019-01-11T14:19:58+00:00

Leave A Comment